To nejlepší na VMO

Způsobem, jak tyto dopady omezit a přitom neomezit dopravu samotnou, je odvést nadměrnou zátěž mimo nejcennější městské prostory do prostorů na to připravených. A právě k tomu v Brně budujeme Velký městský okruh.


V současné době jde již do finále stavba úseku Žabovřeská v úzkém údolí Svratky a slibně pokračuje i další úsek, který po svém dokončení přemostí Tomkovo náměstí v Husovicích a umožní tak plynulý průjezd nejen autům, ale i tramvajím a cyklistům.


Velký městský okruh po svém dokončení propojí vnitřní a vnější části města, umožní kvalitní napojení okolních obcí i vzdálenějších měst a zejména urychlí průjezd městem samotným. Kritická tepna městské a regionální infrastruktury tak pomůže nejen přímo Brňákům, ale dokáže také převést podstatnou část tranzitní dopravy mimo širší centrum města.


Jeho výstavba začala již před 25 lety. V roce 1998 byl uveden do provozu první oficiální úsek, a to Husovický tunel, který se tak po tom Pisáreckém stal druhým silničním tunelem v Brně. Od té doby v Brně přibyl ještě tunel Královopolský a nepravý tunel Hlinky, který je tvořen překrytím jedné komunikace druhou.


Výhody Velkého městského okruhu jsou nesporné. Rychlejší doprava znamená ušetřený čas a nervy pro všechny řidiče. Plynulá doprava zase znamená méně kouřících aut čekajících v kolonách a na křižovatkách. A dokonce i pro naši planetu je rychlost okolo 80 kilometrů za hodinu ta nejlepší.


Nižší emise i spotřeba

Optimální spotřeby většina řidičů dosahuje při rychlostech mezi 80 a 100 kilometry za hodinu. Největší úsporou je však plynulá jízda bez zbytečného brzdění a zrychlování, kdy dochází k největším ztrátám. Neustále rozjíždění a brzdění navíc přináší i vyšší emise prachu z pneumatik a brzdového obložení. Emise na takovém místě samozřejmě existují, ale jejich přesunutí z centra města na rychlostní silnici jistě ocení každý Brňák.


Více času na práci i zábavu

Úspora času je jedním z nejčastějších důvodů, proč lidé volí jízdu automobilem místo veřejné dopravy. Rychlejší průjezd městem nebo naopak možnost vyjet z města do přírody pak šetří času spoustu. A snad kromě profesionálních řidičů, čas strávený v dopravě je pro každého z nás čas, kdy se nemůžeme věnovat práci, zábavě nebo odpočinku s našimi blízkými.


Město pro lidi

Méně zbytné dopravy v centru města a jeho okolí znamená také více místa pro lidi. Klidnější ulice tak mohou nabídnout více prostoru pro procházky, zahrádky kaváren a restaurací, lavičky nebo zeleň. Každý z nás tráví raději svůj čas v příjemném prostředí ulic, náměstí a parků, než sledováním kamionů. Nižší zátěž městských ulic znamená také méně časté a méně nákladné opravy vozovek, inženýrských sítí a okolí. Penězům na údržbu infrastruktury se jistě nevyhneme, ale každá ušetřená koruna je korunou, která může být investována zpět do kvalitního a příjemného města a veřejného prostoru.


Další články: